Bilden av Rebecka


Skrevs av Jane Adams 1997, 248 sidor. Original titel Bird.

Jag ska vara ärlig och säga att jag enbart köpte boken för titeln. Jag tyckte att det va roligt att att Rebecka stavades med "ck" precis som jag stavar mitt namn (vilket man inte ser allt för ofta), men i början av boken undrade jag om det hade varit, trots namnet i titeln, ett lyckat köp överhuvudtaget.

Det tog nämligen ett tag för mig att komma in i berättelsen men när det väl började hända saker och jag började förstå handlingen tyckte jag att det var en väldigt bra bok. Jag fängslades av det kortaliv denna Rebecka hade fått leva och jag hungrade efter mer information.

Det är uppenbart att den gamla döende mannen känder skuld för hemska sätt som Rebeckas liv slutade på. Marcie (kallas Bird av sin farfar) som lever sitt eget liv med både man och barn, och har ingen kontakt med sin släktingar, får en dag ett samtal om att Jack (farfaden) är svårt sjuk och nära döden. Hon reser då tillbaka till sin hemstad för att ta ett sista farväl men fastnar då i det nät av lögner och dramatik som hon en gång lämnade.

Även hon, precis som jag, vill veta mer om den där kvinnan som ständigt hemsökter Jack. Så hon beslutar sig för att ta reda på anledningen till hans dåliga samvete vilket leder till att en del lögner avslöjas, några bildas och uppfattningar ändras.

Jag tycker att detta var en bok som fångade mitt intresse och jag som tycker att det kan vara lite jobbigt med alla dessa kärlekshistorier tyckte att det var skönt att det inte var just det som stod i centrum. Jag ger Bilden av Rebecka 4/5.

Kommentera inlägget här :