Yummy

Författare: Eva Susso
Utgiven: 2012
Utläst: 130821
Betyg: 3/5
 
Denna utgåva
Förlag: Rabén & Sjögren
ISBN: 978-91-29-68-337-0
Tryckt: 2012
Sidor: 164
 
Baksidestext
-Det är ni som ska flytta, ylade Gabby. Du och dina trashföräldrar!
Jag sparade det där trash-ordet. Jag glömde det aldrig.
Mias familj har fått en lägenhet. En riktig med möbler, från socialen. Mamma och pappa ska börja sköta sig. Dessutom har Mia fått ett smeknamn. Yummy. Det är Finn med de långa storkbenen som har hittat på det. Han verkar vilja bli hennes vän.
Men allt det nya är så skört. Tänk om det inte är på rikigt? Det är sommar, tryckande varmt och det nya bostadsområdet känns klaustrofobiskt. Mia tar bussen tillbaka till dungen, till husvagnen där de bodde. Där Gabby, hennes vä från förr. Nu när allt har blivit bättre har han börjart krympa...
 
 

Jomenvisst, varför inte. Det var inget fel på denna boken och jag tror nog att den kan öppna ögonen för många unga om hur andra har det. Det som drog ner det lite för mig berodde egentligen inte på författare men det är så att jag kände en tjej som hade en alkoholiserad pappa och det var mycket som påminde om det (jag var alltså inte så förtjust i den tjejen, eller hennes pappa för den delen). 
 

Kommentera inlägget här :