Halva min måne

Författare: Anna Granström
Utgiven: 2012
Utläst: 080113
Betyg: 3,5/5
 
Denna utgåva
Förlag: Alligator
Utgiven: 2012
Sidor: 304
 
Baksidestext
Ida faller handlöst för Karibien. Och för Luis såklart, puertoricanen med de glittrande ögonen, en fjäderhatt och för stor kostym. Hon flyttar till den lilla ön Puerto Rico och gifter sig, egentligen alldeles för ung, men där i gettot med ett hänglås på dörren och kackerlackor som närmaste grannar känner hon inte soplukten och hon ser inte de förfallna husen. Hon ser bara kärlek.
 
Att Luis dricker för mycet och använder lättare droger blundar hon för. När heans festande övergår i missbruk och tyngre droger bilr det svårare och svårare att fortsätta blunda, men hon klamrar sig fast vid honom och inser att det inte bara är han som är beroende. Hon är lika beroende av honom som han är av sina substanser.
 

Jag fick en dagboksfeeling medan jag läste denna boken, tyvärr är inte jag så jätteförtjust i det formatet. Men utöver det så tycker jag att själva grund berättelsen var bra. Det var skönt att så här i den smällkalla vintern kunna drömma sig bort till varmare breddgrader.
 
Ida har precis tagit stundenten och friar det med sina vänner med en resa på den Dominikanska Republiken. Där träffar hon Luis, Ida tyckte inte riktigt om honom från början men allt eftersom växer hennes känslor och tillsist är de oskiljaktiga. Det resulterar sig i att Ida flyttar från det kalla Sverige. Vi får sedan följa deras liv tillsammans.
Taggar: Halva min måne;

Kommentera inlägget här :