En gåtfull vänskap

Författare: Yoko Ogawa
Originaltitle: Hakase no aishita sushiki
Utgiven: 2003
Utläst: 130315
Betyg: 4/5
 
Denna utgåva
Förlag: Albert Bonnier
Översättare: Vibeke Emond
ISBN:978-91-0-012425-0
Utgiven: 2011
Sidor: 351
 
Baksidestext
En ung kvinna börjar arbeta som hemhjälp åt en matematikprofessor, som råkat ut för en bilolycka och drabbats av en hjärnskada. För honom stannade tiden 1975 och nu klarar han bara av att minnas saker 80 minuter åt gången. Varje morgon måste hon på nytt tala om för honom vem hon är. Men allteftersom dagarna går växer en varm och egenartad vänskap fram mellan de båda - och mellan professorn och kvinnans tioårige son. Matematiken blir snart deras gemensamma språk, steg för steg avtäcker professorn dess mysterier för dem. Han får dem att upptäcka en ny, tidigare okänd värld och vad det innebär att fullt ut leva i nuet.
 

Riktigt bra bok, trots att historien centrerade kring Doktorns hemska olycka fanns det mycket glädje och kärlek. 
 
Jag hade länge varrit sugen på att läsa denna bok så när jag såg att den skulle vara med på bokrean så var jag bara tvungen att köpa den. Den handlar om en man, som skade huvudet vid en bilolycka vilket resulterade i att han endast kommer ihåg 80 inuter i taget, en kvinna, som jobbar som hans hemhjälp och hennes son. Denna trion får vi följa under ett händelserikt halv år, allt från tårar och skador till glädje och skratt.
 
Det finns så mycket att säga om den här boken att jag inte vet vart jag ska börja. Därför nöjer jag mig med att säga; läs den!

Kommentera inlägget här :