Karla Brottare

Författare: Anders Sparring
Utgiven: 2012
Utläst: 131025
Betyg: 3/5
 
Denna utgåva
Förlag: Natur och Kultur
ISBN: 978-91-27-13770-7
Tryckt: 2013
Sidor: 173
 
Baksidestext
Karla kan brott ner vem som helst fastän hon bara är åtta år. Ingen har en chans när hon är i farten. Beror det på att hon är jättestor och har massa muskler? Nej, inte alls. Karla är inte ens särskilt stark. Hon bara gillar att brottas.
I ett smalt gult hus bor Karla med pappa Jean och storebror Martin. I huset bredvid flyttar nån in som Karlaa vet heter Josef, fast han tror nog att hon är en hund. I skolan finns Rut som är dum i huvudet och alltid vill brottas med Karla, fast Karla vägrar. Men när Rut lägger vantarna på Jeans värdefullasta ägodel måste Karla komma på en plan för att få den tillbaka.
 

En söt liten bok, som jag mest ville läsa eftersom huvudpersonen älskar brottning. Jag själv kommer från en brottar-familj så jag tyckte att det skulle vara kul att se hur barn uppmuntas att börja med brottning i litteraturen. Det var väl inte precis så som jag hade tänkt mig men då det inte finns så mycket att välja mellan får jag inte vara allt för kräsen. Ni ska nu inte tro att boken inte var bra, för det var den. Bara inte riktigt som jag hade hoppats på.

Kommentera inlägget här :