Pojkarna

Författare: Jessica Schiefauer
Originaltitle: -
Utgiven: 2011
Serie: -
Genre: Barn/Ungdom
Utläst: 20140828
Betyg: 2/5

Denna utgåva
Förlag: Bonnier Carlsen
Översättare: -
Tryckt: 2011
Bindning: Inbunden
ISBN: 978-91-638-6866-5
Sidor:188

Baksidestext
Vi fyllde fjorton år den våren, Bella, Momo och jag. Vi höll oss för oss själva. Om vintereftermiddagarna var vi oftast i Momos rum, men den varma delen av året satt vi i Bellas trädgård, eller inne i växthuset om det regnade. Vi lyssnade på insekterna och såg fuktdropparna torka på kronbladen när solen bröt fram. Mitt i allt det färgsprakande levde vi och det fick mig att glömma att jag var Kim, att jag hade en kropp som växte och sprängde. Växthuset var en frizon, ett rum att gå till där andra lagar gällde.

Första meningen
Jag har en historia att berätta, men min historia är inte till för vem som helst.

 


Hur tänkte egentligen Schiefauer angående könsrollerna?! Snacka om överdrivana stereotyper. Jag har då aldrig varit med om att alla killar och tjejer beter sig på det sätt som hon beskriver. Självklart finns det väl någon som gör det, men det är ju långt ifrån majoriteten. Så jag störde mig väldigt mycket på det.

 

Annars tycker jag ändå att grund tanken, att tjejer kan bli pojkar ett tag och se världen ur deras perspektiv, är väldigt intressant. Men då jag inte tyckte att fokuset i historian låg på den aspekten så blev jag lite besviken faktiskt. Det var synd, för jag hade verkligen sett fram emot att läsa denna boken.

Kommentera inlägget här :