En dag

Författare: David Nicholls
Originaltitle: One Day
Utgiven: 2009
Serie: -
Genre: Skön
Utläst: 140622
Betyg: 4,5/5

Denna utgåva
Förlag: Printz
Översättare: Pia Printz
Tryckt: 2011
Bindning: Pocket
ISBN: 978-91-979067-2-2
Sidor:429

Baksidestext
15 juli 1988. Emma och Dexter tillbringar en natt tillsammans efter examen på universitetet. Dagen efter måste de gå skilda vägar.

Men var kommer de att vara den 15 juli året  därpå? Och alla år som föjler?


Första meningen
"Jag antar att det viktiga är att göra någon slags skillad", sa hon.

 


Vilken bra bok!! Upplägget att bara få vara med en dag om året i karaktärernas liv var uppfriskande, istället för enbart en kortare period som är vanligt, och gjorde att man kunde följa dem i flera år utan ett onaturligt hopp.

 

Detta är ingen sockersöt historia utan den är ganska rakt på i sin beskrivning av karaktärerna vilket gör hela historien ärlig och trovärdig. Det är det jag tycker bäst om. Jag gillar det som känns äkta, även om inte allt måste vara trovärdigt till 100%, men det måste finnas något spår av verklighet.

 

Jag gillade dock inte slutet, tyvärr. Jag förstod ändå ganska tidigt hur det skulle sluta, eller jag tänkte "det kommer säkert sluta så bara för att jäklas med mig". Jag kan tänka mig att det är många som tycker att slutet gör boken komplett men jag anser att det drar ner lite. Kanske inte själva händelsen utan mer sättet som det utspelades på, det kom så hastigt och var så kort, jag fick ingen riktig känsla för det. Kanske borde jag läsa om de sista sidorna för att se om det blir "bättre" en andra gång?

Kommentera inlägget här :