Jag, En

Författare: David Levithan
Originaltitle: Every Day
Utgiven: 2012
Serie: -
Genre: Barn/Ungdom
Utläst: 150114
Betyg: 4/5

Denna utgåva
Förlag: X Publishing
Översättare: Helena Hansson
Tryckt: 2013
Bindning: Danskt band
ISBN: 978-91-85763-30-6
Sidor: 336

Baksidestext
Jag vaknar.

Det första jag måste göra är att ta reda på vem jag är. Det handlar inte bara om kropen- om att slå upp ögonen och se efter om huden på mina armar är ljus eller mörk, om mitt hår är långt eller kort, om jag är tjock eller smal, kille eller tjej, ärrig eller slät. Kroppen är det som är lättast att anpassa sig till om man är van vid att vakna i en ny kropp varenda morgon. Det är livet, kroppens sammanhang, som kan vara svårt att begripa sig på.

Varje dag är jag någon annan. Jag är mig själv- jag vet att jag är mig själv - men jag är också någon annan.

Det har alltid varit så här.


Första meningen
Jag vaknar.


Jag vet inte om jag var den enda som fastnade för Martin Morning som gick på morgnarna när jag gick på mellenstadiet. Det handlar om en kille som varje morgon varknar i en ny skepnad. Han kan vara allt möjligt, bland annant clown, pirat, vampyr och drake, ingen dag är de andra lik, men han har alltid sin egen kropp. Jag, En påminde mig en del om den serien (att En vaknar upp som en "ny person" varje morgon) men med en touch av Genom dina ögon av Stephenie Meyer, där huvudpersonen är mer som en själ som tar över (i Ens fall låna) en kropp.

 

Och denna blanding fungerar väldigt bra. Jag tycker att det är ett intressant koncept att få läsa ur någons perspektiv som kommer och invaderar en annan människa, det uppstår så många etiska frågor om hur se ska förhålla sig till sin värd och sig själva. Även i den här boken får vi ta del till Ens funderingar om vad som är okej i att göra, vissa saker håller En hårt på medan en del gränser överstigs.

Kommentera inlägget här :