Ture Sventon i varuhuset

Författare: Åke Holmberg

Originaltitle: -
Utgiven: 1968
Serie: Ture Sventon #4
Genre: Barn/Ungdom
Utläst: 150127
Betyg: 4/5

Denna utgåva
Förlag: Rabén & Sjögren
Översättare: -
Tryckt: 2013
Bindning: Inbunden
ISBN: 978-91-29-68675-3
Sidor: 122

Baksidestext
Den världsberömde professor Nickels senaste uppfinninf P3X är en vätska som tar bort all lukt - den värsta odör såväl som den finaste vällukt. Nu har vätskan försvunnit. Inte bra. Med en flaskan P3X i handen kan vilken bov som helst gå fri från vilka blodhundar som helst...

Kanske förklara detta varför Citys vakthund int ekan få upp minsta spår efter den mystiske gråklädde man som nattetid vistas i varuhuset?

 

Sveriges (kanske hela världens) skickligaste privatdetektiv Ture Sventon åtar sig fallet. Givetvis löser han det med sedvanlig skicklighet.



Första meningen
Det stora varuhuset sov.

Serie
1. Ture Sventon privatdetektiv (ej skrivit om på bloggen)
2. Ture Sventon i öknen
3. Ture Sventon i London
4. Ture Sventon i varuhuset
5. Ture Sventon i Stockholm

 


Jag älskar dessa böckerna. Bara Ture Sventon i sig är ju superhärliga, men Sven Hemmels illustrationer höjer läsupplevelsen ytterligare ett snäpp. Tidigare har jag bara läst de två första böckerna om T. Sventon, och det är ju samma historier som blev filmatiserade som julkalender, så jag visste ju redan hela handlingen på dem. Så därför tyckte jag att det var lite extra kul nu när det faktiskt var en helt ny historia för mig.

Kommentera inlägget här :