En annan

 

En annan
Författare: David Levithan
Originaltitle: Another day
Utgiven: 2015
Serie: Jag, En #2
Genre: Unga vuxna
Utläst: 160816
Betyg: 2/5

Denna utgåva
Förlag: Gilla böcker
Översättare: Helena Ridelberg
Tryckt: 2016
Bindning: Häftad
ISBN: 9789187707551
Sidor: 340

Baksidestext
Rhiannon vet att livet inte är perfekt, och att hennes pojkvän Justin inte heller är det. Han är inbunden och lättirriterad, men det är ändå de två. Men en morgon när de möts i skolan är något annorlunda. Det är som att Justin verkligen ser henne, kanske för första gången någonsin, och de har en helt perfekt dag tillsammans. Rhiannon känner att allt äntligen har blivit som det borde vara.
Men nästa morgon är allt som förut igen, och Justin vill inte prata om deras perfekta dag – han verkar knappt minnas den överhuvudtaget- och Rhiannon förstår ingenting. Hon försöker desperat att återskapa det som fanns mellan dem, men Justin blir bara mer irriterad och mer distanserad.
Så träffar Rhiannon en främling som påstår något helt osannolikt: att det int evar Justin hon hade den perfekta dagen med, att det inte var Justin som fick henne att känna sig älskad och värdefull. Utan någon annan.


Första meningen
Jag följer hans bil med blicken när den kör in på parkeringsplatsen.

Serie
1. Jag, En
2. En annan

 


När jag såg att denna bok skulle komma blev jag väldigt nyfiken på den. Först trodde jag att det skulle vara en som en fortsättning på Jag, En, men det var det ju inte. Utan det är egentligen helt och hållet samma historia fast ur Rhiannons perspektiv. Tänkte att det dock ändå skulle kunna vara intressant att läsa boken ur en annan synvinkel. Men nu när det är gjort så är jag tyvärr besviken.
 

Det kändes verkligen som att det var exakt samma historia, att jag redan visste precis vad som skulle hända. Det var ju ganska uppebart att det skulle bli en del upprepningar men jag tycker inte att uppföljaren bidrog med någonting nytt överhuvudtaget. Medan jag läste den så började jag fundera på om man inte fick läsa en del ur Rhiannons perspektiv redan i första boken. Vissa partier kändes alldeles för bekanta, som att jag redan läst det, ord för ord.

 

Så om någon är sugen på en lite annorlunda historia så rekommenderar jag att läsa Jag, En. Det var riktigt bra men En annan kan ni strunta i, den var ingen succé.

Kommentera inlägget här :