Leaving Time

 
Leaving Time
Författare: Jodi Picoult
Originaltitle: -
Utgiven: 2014
Serie: -
Genre: Skön
Utläst: 160130
Betyg: 4/5

Denna utgåva
Förlag: Hodder
Översättare: -
Tryckt: 2015
Bindning: Storpocket
ISBN: 9781444778168
Sidor: 476

Baksidestext
Jenna Metcalf was whit her mother the night she disappeared, but she rememberd nothing.
In the wake of those tragic events, she has lost not one parent, but two: her father is in an asylum, and now she lives with her grandmother – who finds it too painful to talk about what happened. Ten years on, Jenna is the only one who still seems to care. And she is determined to seek the truth, no matter how shocking and life-changing it might be…

Första meningen
Some people used to belive that there was an elephant graveyard – a place that sick and old elephants would travel to to die.
 

Jodi Picoult är en av mina absoluta favorit författare. Jag vet aldrig hur hennes böcker ska sluta, jag kan gissa och tro hur mycket som helst men varje gång kommer något som jag inte var beredd på som förändrar allt. Tidigare har jag bara läst de böcker av henne som blivit översatta till svenska, så detta var lite av en ny upplevelse för mig.
 
Men jag tycker att det gick bra att läsa på engelska. Picoult använder sig inte av något särskilt svårt språk, självklart så är det vissa ord som jag inte visste vad de betyder men förstod sammanhanget ändå så behövde inte ha ett lexikon bredvid mig under läsningen.
 
Som vanligt så utspelar sig Picoult historier runt ett eller flera brott. Denna gången så är det en kvinna som trampad till döds av en elefant och en kvinna som samma natt försvinner utan ett spår. Den döda kvinnan är Nevvie, som var anställd av Jennas föräldrar, och den förvunna kvinnan är Jennas mamma. Under berättelsen gång får vi se vad som gick fel under utredningen och varför det fortfarande hemsöker Virgil, mannen som var ansvarig för den.

Kommentera inlägget här :