Om jag var din tjej

 
Om jag var din tjej
Författare: Meredith Russo
Originaltitle: If I Was Your Girl
Utgiven: 2016
Serie: -
Genre: Unga Vuxna
Utläst: 160716
Betyg: 4/5

Denna utgåva
Förlag: Lavender Lit
Översättare: Cecilia Falk
Tryckt: 2916
Bindning: Inbunden
ISBN: 9789187879166
Sidor: 273

Baksidestext
Amanda Hardys uppväxt har varit allt annat än enkel. Hon har mobbats av sina klasskamrater, och hon har hatat sig själv och kroppen hon fötts i. Varför? För att Amanda brukade vara Andrew.
Efter att ha genomgått en köskorrigering flyttar Amanda till sin pappa i en liten stad i den amerikanska Södern. Här vet ingen vem hon är – eller vem hon brukade vara – och hon kan börja om på nytt. För första gången får hon uppleva vänskap och kärlek. Hon faller för Grant, den gulliga killen som redan första skoldagen blir hennes vän. Men ju närmare Amanda och Grant kommer varandra, desto mer vill hon avslöja sin bakgrund för honom. Samtidigt är hon livrädd för att han inte skulle kunna se förbi den vetskapen. Kommer hon då att förlora både Grant och sitt nya liv?

Första meningen
Bussen luktade mögel, maskinolja och svett.
 

Jag har varit lite i en lässvacka den senaste månaden och inte hittat någon bok som riktigt har fått mig ur den. Där av har det blivit en hel del ljudböcker för min del istället. Vilket i och för sig är ett trevligt sätt att uppleva en bok, men det är något speciellt med att sitta med en riktig bok i handen och känna papprets struktur. Jag har saknat att längta efter att få fortsätta läsa och inte ha minsta känsla av tvång att fortsätta.
 
Med denna boken fanns det inga såna tvångs känslor. Det var ett rent nöje att läsa Om jag var din tjej. Detta trots att jag tyckte att den kunde vara aningen ytlig. Ibland kändes det som att man inte riktigt kom ner på djupet och se vad som egentligen pågick inuti karaktärerna. Det var nämligen väldigt klyschiga och stereotypa karaktärer som man ser i varenda high school-film. Russo hade dock en förklaring till varför hon valt att göra så i sitt efterord men det var lite irriterande under själva läsningens när man visste det.
 
Annars så var det det enda jag störde mig på i hela boken. Den hade ett jättebra upplägg där själva huvud historien var berättad av Amanda men att man i en del kapitel fick lite återblickar berättade ur Andrews perspektiv. Det var alltså aldrig så att Amanda tänkte tillbaka på hur det varit utan man fick se det i realtid ur Andrews ögon i den åldern han var när det hände.
 
Så om jag ska sammanfatta det hela så tyckte jag att verkligen om Om jag var din tjej. Den är viktig och tankeväckande utan att tycka upp den i ansiktet på en. Och jag är så glad att jag hittade till denna boken.

Kommentera inlägget här :