Lilla smycket

 
Lilla smycket
Författare: Patrick Modiano
Originaltitle: La petite bijon
Utgiven: 2001
Serie: -
Genre: Skön
Utläst: 170125
Betyg: 1/5

Denna utgåva
Förlag: Elisabeth Grate bokförlag
Översättare: Pontus Grate
Tryckt: 2014
Bindning: Pocket
ISBN: 9789186497354
Sidor: 128

Baksidestext
>>Tolv år hade nog gått sedan man slutade kalla mig Lilla smycket och jag befann mig på metrostationen Châtelet vid rusningstid. Jag följde med folkströmmen på rullbandet i den ändlösa gången. En kvinna var klädd i gul kappa.<<
Artonåriga Thérèse tycker sig i kvinnan känna igen sin mor som påstås ha dött i Marocko tio år tidigare. Hon beslutar sig för att följa efter henne. Det blir en störtdykning ner i ett smärtsamt förflutet, i minnen som hon dittills har förträngt.

Första meningen
Tolv år hade nog gått sedan man slutade kalla mig Lilla smycket och jag befann mig på metrostationen Châtelet vid rusningstid.
 

Jag läste denna för att en person rekomenderade den till mig. Den skulle tydligen vara helt fantastisk och bland det bästa den hade läst. Tydligen så har vi ganska olika smak. För jag tyckte mest att den var seg och ogripbar.
 
Thérèse var bara förtvivlad, rädd och handlingsfattig hela tiden vilket inte är någon jag är särskilt sugen på att läsa om. Böcker är för mig en verklighetsflykt, då vill jag att det ska vara underhållande och fängslande inte någon blek och vattnig historia som inte säger mig någonting.
 
Det är nog bara att inse att jag aldrig kommer gilla de små filosofiska underverken som recensions eliten är så hänförda av.

Kommentera inlägget här :