Harry Potter och Hemligheternas kammare

Författare: J.K. Rowling
Originaltitle: Harry Potter and the Chamber of Secrets
Utgiven: 1998
Serie: Harry Potter #2
Genre: Barn/Ungdom
Utläst: 20141021
Betyg: 4,5/5

Denna utgåva
Förlag: Tiden
Översättare: Lena Fries-Gedin
Tryckt: 2001
Bindning: Inbunden
ISBN: 91-88877-67-1
Sidor: 427

Baksidestext
Sommarlovet är äntligen över! Harry Potter har längtat tillbaka till sitt andra år på Hogwarts skola för häxkonster och trolldom. Men hur ska han stå ut med den omåttligt mallige professor Lockman? Vad döljer Hagrids förflutna? Och vem är egentligen Missnöjda Myrtle?

De verkliga problemen börjar när någon, eller något, förstenar den ena Hogwartseleven efter den andra. Är det Harrys största fiende, Draco Malfoy, som ligger bakom? Eller är det den som alla på Hogwarts misstänker - Harry Potter själv?

Första meningen
Det var inte första gången ett gräl hade utbrutit vid frukosten i nummer fyra på Privet Drive.

 


Jag har faktiskt läst den här Harry Potter-boken för över 10 år sedan, då jag inte alls var särskilt intresserad av böcker. Så det var faktiskt så att jag tvingade mig själv att läsa den. Kanske inte de bästa beslutet eftersom jag tror att det bidrog till att jag då inte tyckte lika mycket om dem som jag "borde" ha gjort. För att vara ärlig så kommer jag knappt ihåg boken.

 

Jag tyckte att denna boken var riktigt bra men det stod så lite om när de faktiskt var inne i Hemligheternas kammare. Jag tyckte det var lite synd för det var ju det jag hade väntat på hela tiden (har för mig att de utvecklade en biten i filmen). Utöver det så tyckte jag som vanligt att det är kul att få mer detljer än jag fått tidigare, till exempel att man fick lära känna Percy bättre.

Kommentera inlägget här :