Eleanor & Park

 

Eleanor & Park
Författare: Rainbow Rowell
Originaltitle: Eleanor & Park
Utgiven: 2013
Serie: -
Genre: Barn/Ungdom
Utläst: 151110
Betyg: 4/5

Denna utgåva
Förlag: Månpocket
Översättare: Carla Wiberg
Tryckt: 2015
Bindning: Pocket
ISBN: 978-91-7503-409-6
Sidor: 329

Baksidestext
Två människor. En oemotståndlig kärlek.

Eleanor… Rött hår, fel kläder. Stod bredvid honom tills han vände på huvudet. Låg bredvid honom precis innan han vakade. Fick alla andra att verka gråare och tristare och totalt ointressanta.
Park… Han vet att jag kommer att gilla en låt innan jag hört den. Han skrattar innan jag kommer till slutklämmen. Det finns ett ställe på hand bröst, strax nedanför halsgropen, som gör att jag får lust att låta honom hålla upp dörrar för mig.

Första meningen
Han hade slutat försöka få fram henne igen.
 

Riktigt bra bok. Aldrig långtråkig eller seg, orden bara rullade ur den på bästa möjlig sätt. Eftersom det fanns många bra ställen att stanna på så kunde jag ta upp boken även när jag bara hade några minuter på sig. För trots att jag kanske bara kunde läsa i 5 minuter så hann jag ändå komma in i historien och kom ihåg det jag nyss läst.


Rowell har skildrat karaktärerna så skickligt att jag ömsom hatade och kände sympati för dem, ömsom älskade och irriterade mig på dem. Ingenting var svart eller vitt, även om det i vissa stunder verkade som det.

 

Det kom så många känslor medan jag läste om Eleanor och Park. Det fanns så mycket som berörde, så mycket som påminde, så mycket som kändes igen. Jag höll tillbaka både skratt och gråt vid flera tillfällen, ville inte avbryta mig själv, ville bara läsa vidare. En kärleksskildring utöver det vanliga.

Kommentera inlägget här :