Omgiven av psykopater

 
Omgiven av psykopater
Författare: Thomas Erikson
Originaltitle: -
Utgiven: 2017
Serie: -
Genre: Fakta
Utläst: 170814
Betyg: 4/5

Denna utgåva
Förlag: Forum
Översättare: -
Tryckt: 2017
Bindning: Dansk band
ISBN: 9789137150475
Sidor: 269

Baksidestext
Upptäck manipulatöreren i din närhet! Har du någon gång stött på en person som är oerhört karismatisk, charmig, trevlig och hjälpsam? Som alltid har en komplimang i beredskap och som garanterat får dig att må bra. Du tror på det du får höra, även när det låter falskt, eftersom det känns så bra. Med det som verkar för bra för att vara sant är förmodligen det... Det finns personer som använder sig av dina svagheter för att kunna utnyttja dig så mycket som det bara går. Boken avslöjar dina metoder – och förklarar den psykologiska DISA-modellen som visar om din personlighetstyp är röd, gul, grön eller blå. Du får verktyg för att upptäcka faran i  tid – och bli medveten om hur just din personlighetstyp kan utnyttjas av någon med en dold agenda.

Första meningen
Föreställ dig att en väldigt attraktiv person av det kön du föredrar sätter sig mitt emot dig och leende utbrister: Du är den mest fantastiska människa jag någonsin har mött!
 

I våras läste jag Omgiven av idioter och tyckte väldigt bra om den så nu när Eriksons andra bok kommit så kunde jag inte hålla mig ifrån den. Att jag dessutom har släktingar som fallit offer för manipulatörer gjorde ja saken ännu mer intressant. Och under läsningen så var det ganska många beteenden som jag kände igen.
 
Men jag måste erkänna att det stundvis var lite läskig läsning, och jag har börjat att titta mig lite extra på människorna runt omkring mig. När man sedan får veta att även de som jobbar inom detta område har blivit lurade kände jag mig väldigt utsatt och som att det ända man kan göra är att hoppas på att man aldrig stöter på en riktig psykopat.

Kommentarer :

#1: Vargnatts bokhylla

Den här vill jag läsa någon gång. Den verkar jätteintressant.

Svar: Kan verkligen rekommendera den :)
Rebecka None

skriven

Kommentera inlägget här :