Min morbror trollkarlen

 

Min morbror trollkarlen
Författare: C.S. Lewis
Originaltitle: The Magician’s Nephew
Utgiven: 1955
Serie: Narnia #1
Genre: 9-12 år
Utläst: 170824
Betyg: 4/5

Denna utgåva
Förlag: Bonnier Carlsen
Översättare: Britt G. Hallqvist
Tryckt: 2017
Bindning: Danskband
ISBN: 9789163893469
Sidor: 207

Baksidestext
Detta är berättelsen om något som hände för mycket länge sedan, och det är en berättelse av så stor vikt, för den förklarar hur alla resorna mellan vår värld och landet Narnia började. För att undersöka kraften hos ett par magiska ringar skickar morbror Andrew ut Digory och Polly i det okända. De hamnar i en främmande värld och får med egna ögon uppleva hur Narnia föds och måste bekämpa en ondskefull häxa som hotar landet.

Första meningen
Det här är berättelsen om något som hände för länge sedan, på den tiden då din farfar var liten.

Serie
1. Min morbror trollkarlen
2. Häxan och lejonet
3. Hästen och hans pojke
4. Caspian, prins av Narnia
5. Kung Caspian och skeppet Gryningen
6. Silvertronen
7. Den sista striden

 


I Min morbror trollkarlen får vi reda på hur Narnia skapades och hur den (och alla andra parallella världar) hänger ihop med vår värld. Allting börjar med två nyfikna barn i London och ett par gröna och gula ringar. Och jag fick en hel del svar på saker som jag funderar på under seriens gång, så som varför inte alla djur kan tala.

Kommentera inlägget här :