Boktjuven


Skrevs av Markus Zusak 2005, 582 sidor. Original titel The Book Thief.

DET ENDA SOM ÄR VÄRRE ÄN EN POJKE SOM INTE GILLAR EN
En pojke som gillar en.

Underbar, underbar, underbar!!! Efter att ha läst de första sidorna var jag helt fast.

Boktjuven är en historia om en ung flicka i ett oroligt natzityskland. Under Lisels resa till sitt fosterhem kan hon varken läsa eller skriva, men när boken ligger där i snön tar hon ändå upp den. Det visar sig vara början på en lysande karriär.

Karaktärerna är så olika men jag tror minsan att jag gick och kärade ner mig i alla. Allt från Pfiffikus och Frau Holtzapfel till Rudy och Max, ja till och med Döden. Det finns så mycket sorg i deras liv men på något sätt tar de farm det positiva i olika händelser. Det kan vara att springa svartmålad som Jesse Owens eller att göraen vana av att spota på en dörr.

Jag tror att den här boken skulle vara ett optimalt altenativ till, till exempel Anne Franks dagbok (som jag personligen tyckte var fruktansvärt seg och det slutade med att jag hoppade över ex-antal sidor) när man läser om andra världskriget i skolan.

Det här är en av de absolut bästa böcker jag någonsin läst. Finns ingen tvekan här, 5/5.

Kommentera inlägget här :