Prinsessan de Clèves

 
Författare: Madame de Lafayette
Originaltitle: La Princesse de Clèves
Utgiven: 1678
Betyg: 4/5

Denna utgåva
Förlag: Bonnier
Utgiven: 2010
Sidor: 254

Utmaning: Bok12an, Bok 4

För att vara helt ärlig måste jag säga att jag tappade bort mig ibland. Tyvärr gör jag ofta det med klassiker vilket betyder att jag missar en del, ibland även viktiga saker som denna gång då jag missade att en person dör. Det är så tråkigt när jag inte riktigt hänger med det gamla språket.

Men utöver det var det en jättebra bok. Den var inte alls tung att läsa som jag tycker att klassiker ibland kan bli när de ofta har så långa beskrivningar. Men denna var väldigt lätt att komma in i och jag fastnade verkligen för historien. De första sidorna kändes dock lite onödivga när det bara var en massa kungar och drottningar som rabblades upp.

En ung kvinna kommer till det franska hovet och hänför dem allihop. Framförallt monsieur de Clèves som efter en del övertalan får henne att gifa sig med honom. Det hade kunnat vara bra med det och de hade kunnat levt tämligen lyckliga ihop om det inte var för att strax efter giftemålet faller den unga kvinnan för en man som är precis lika förälskad i henne. Det är det själva huvud historien är byggd på och vi får följa dess utveckling ända till det absoulta slutet.