Den gamle och havet

Författare: Ernest Hemingway
Originaltitle: The Old Man and the Sea
Första utgåva: 1952 (Sverige)
Betyg: 2/5
 
Denna utgåva
Förlag: Albert Bonnier
Översättare: Mårten Edlund
Utgiven: 2007
Sidor: 71
 
Baksidestext
>>Allt hos honom var gammalt utom ögonen och de hade samma färg som havet...<<
 
Santiago är en gammal man som fiskar ensam i en båt utanför Kubas kust. I åttiofyra dagar har han varit ute till havs utan att få fisk. Men på åttiofemte dagen får han på sin krok en svärdfisk lika stor som bbåten och många gånger starkare än han själv. Den gamle kämpar i mer än ett dygn innan han äntligen segrar. Med fisken fastsurrad vid båtens reling kan Santiago börjar den mödosamma hemfärden - och en ny kamp, mot de stim av hajar som villl beröva honom fångsten.
 

Nu är det sjukt tråkigt att jag inte tyckte särskilt mycket om denna klassiker. Har haft den i bokhyllan ett tag nu och tänkte att jag skulle läsa den efter nån snubbe pratade om den på tv (har för mig det var Go´kväll eller något sånt). När han pratade om den tyckte jag att det verkade intresant men det var den inte. Eller jag tyckte inte det i varje fall. Det kan vara så att det beror på att jag inte är intreserad av fiske men jag vet inte, någonting funkade helt enkelt inte.
 
Eftersom det antagligen är helt onödigt att beskriva vad boken handlar om gör jag det superkort. Det handlar om en gammal fiskare som kämpar mot havets makter.
Taggar: Den gamle och havet, Ernest Hemingway, bokrecension;

Kommentera inlägget här :