Märkta för livet

Författare: Emelie Schepp
Originaltitle: -
Utgiven: 2013
Serie: Jana Berzelius #1
Genre: Deckare
Utläst: 141104
Betyg: 3/5

Denna utgåva
Förlag: Whalström & Widstrand
Översättare: -
Tryckt: 2014
Bindning: Storpocket
ISBN: 978-91-46-22651-2
Sidor: 340

Baksidestext
En sommardag 1991 vaknar nioåriga Jana Berzelius upp på ett sjukhus. Hon har inget minne av vem hon är eller var hon kommer ifrån.

Tjugoett år senare får hon, som framgångsrik åklagare, uppdraget att leda förundersökningen i det uppmärksammade mordet på Hans Juhlén, verksamhetschef på Migrationsverket i Norrköping. Tillsammans med kriminalkommissarie Henrik Levin och kriminalinspektör Mia Bolander inleder Jana Berzelius ett intensivt arbete med att lösa fallet.

Men utredningen tar en oväntad vändning när ännu ett lik hittas. Denna gång är det en pojke. Och ju mer Jana gräver i den döda pojkens bakgrund, desto närmare kommer hon sanningen om sin egen. Och hon möter en historia mörkare och blodigare än hon någonsin kunnat föreställa sig.

Första meningen
- SOS 112, vad har inträffat?

 


Så, nu har jag läst deckaren som utsplar sig i min hemstad. Och vad tyckte jag om den? Jo, jag som inte är ett deckar-fan blev, ganska förutsägbart, inte helt såld på den. Men det var ganska roligt att läsa en bok och faktiskt känna igen alla platserna. Och jag tycker att själva historien var intressant och lite spännande.

 

Tyvärr tyckte jag att den var rörig, det var så många personer att hålla reda på och en del av dem var bara med en lite stund för att kanske dycka upp en ännu kortare stund senare. I och med att alla personer presenterades med både för- och efternamn tyckte jag att det blev jobbigt att hålla reda på vilka personer som var viktiga och vilka jag kunde, och kanske borde, glömma direkt.

Kommentera inlägget här :