Konsten att ha sjukt låga förväntningar

 

Författare: Åsa Asptjärn
Originaltitle: -
Utgiven: 2014
Serie: Emanuel Kent #1
Genre: Barn/Ungdom
Utläst: 150801
Betyg: 4,5/5

Denna utgåva
Förlag: Bonnier Carlsen
Översättare: -
Tryckt: 2014
Bindning: Häftad
ISBN: 978-91-638-7737-7
Sidor: 215

Baksidestext
Jag heter Emanuel Kent. Jag har en vän [Tore] och jag har aldrig kysst någon. Jag vill bli er andlige vägledare. Varför? Se det så här: om jag gör misstagen så slipper ni. Eller ännu bättre: ta del av mitt halvkassa liv och gör sedan tvärt om. Håll i hatten, här kommer första rådet: sänk förväntningarna! Jag garanterar att du inte blir besviken. Det är ganska logiskt egentligen, om saker och ting blir som du förväntade dig så är allt bra. Du hade rätt. Skulle det gå bättre, toppen! Du har redan sjukt lågaförväntningar? Håll fast vid dem.

Första meningen
Det här är nedskrivet ifall jag av en händelse skulle dö i en freaky rulltrappsolycka eller av annan anledning bara försvinna från jordens yta.

Serie
1. Konsten att ha sjukt låga förväntningar
2. Manifest för hopplösa

 


Så sjukt jäkla rolig! Jag hade ingen aning om vad det här var för boken, så det kom lite som en chock för mig att den var så humoristisk. Jag tyckte om titeln så det var därför jag tog den, utan att läsa på baksidan, men jag trodde att den skulle vara mer allvarlig och vara en sån där djup och viktig bok. Oj så fel jag hade.

 

Och det är jag glad för. Självklart hade boken ett budskap, skulle ju inte vara en ungdomsbok om den inte hade det, eller en bok överhuvudtaget, även om jag väljer att inte lägga så stort fokus vid det. Det var ju komiken som jag föll för, de överdrivna och galet tokiga händelser som Emanuel Kent hamnar i och tankarna som far runt i hans huvud. Att jag kommer läsa Manifest för hopplösa finns det ingen tvivel om.

 

Så jag säger bara läs den. Men för guds skull, kom ihåg att ha sjukt låga förväntningar!

Kommentera inlägget här :