De odödligas regler

 

De odödligas regler
Författare: Julie Kagawa
Originaltitle: The Immortal Rules
Utgiven: 2012
Serie: Edens blod #1
Genre: Barn/Ungdom
Utläst: 151227
Betyg: 3,5/5

Denna utgåva
Förlag: Harlequin
Översättare: Helena Johansson
Tryckt: 2013
Bindning: Häftad
ISBN: 978-91-640-7800-1
Sidor: 459

Baksidestext
”En dag ska du, Allison Sekemoto, döda en människa. Fråga är inte om det kommer hända, utan när. Förstår du?”
Jag gjorde inte det då, inte egentligen. Men det gör jag nu.

Första meningen
De hände de Oregistrerade i det gamla packhusområdet; det var en offentlig avrättning, ,så alla kom för att se på.

Serie
1. De odödligas regler
2. De odödligas hunger
3. De odödligas sång

 


En lite annorlunda vampyrbok kan man lätt säga. Kagawas vampyrer känns lite mer verkliga (om man nu kan säga det om vampyrer) än i många andra vampyrhistorer. Även fast jag gillar det lite otroliga och hollywoodiga så uppskattade jag den lite mer rustika varianten också.
 
Men det tog ett tag för mig att komma in i boken. Det var nog inte förrens jag kommit igenom halv boken som jag fastnade för den och kände ett sug att få läsa vidare. Men efter det så tog det inte lång tid innan sidorna tog slut. 
 
Allie lever på samhällets botten som en sopletare. En dag när hon och hennes gäng är ute på en matjakt blir hon överfallen av några "smittade". Hon skulle själv ha blivit en av dem, om hon inte fått valet att dö en riktig död... eller att bli en vampyr.
 
Som man kan förstå så väljer hon det senare (skulle inte bli mycket av en bok annars), det monster som hon hatat hela sitt liv. Men man kan väl säga att problem som hon trodde hon skulle få, visar sig vara helt annorlunda. 

Kommentera inlägget här :