Harry Potter och den flammande bägaren

Författare: J.K. Rowling
Originaltitle: Harry Potter and the Goblet of Fire
Utgiven: 2002
Serie: Harry Potter #4
Genre: Barn/Ungdom
Utläst: 150203
Betyg: 5/5

Denna utgåva
Förlag: Rabén & Sjögren
Översättare: Lea Fries-Gedin
Tryckt: 2014
Bindning: Inbunden
ISBN: 978-91-29-67232-9
Sidor: 752

Baksidestext
En natt vaknar Harry Potter av att ärreti pannan brinner som eld - ett säkert tecken på att Lord Voldemort befinner sig i närheten.

Harry får snart annat att tänka på när världmästerskapen i quidditch går av stapeln. Och när sommarlovet är slut vätar en överraskning: tilsammans med två andra trollkarlsskolor, Drumstrang och Beauxbatons, ska Hogwarts tävla i en mytonspunnen trekamp!

Bara en från varje skola får delta. Alla är lika spända på vems namn som kommer att dras ur den flammande bägaren...

Första meningen
Byborna i Little Hangleton kallade det fortfarande Dolderhuset, trots att det var många år sedan familjen Dolder hade bott där.

Serie
1. Harry Potter och de vises sten
2. Harry Potter och Hemligheternas kammare
3. Harry Potter och fången från Azkaban
4. Harry Potter och den flammande bägaren
5. Harry Potter och Fenixorden
6. Harry Potter och Halvblodsprinsen
7. Harry Potter och dödsrelikerna

 


Det här är, enligt min ringa åsikt, den bästa boken om den lilla trollkarlen hittills. Kanske beror det på att det länge (kanske fortfarande) var min favorit även bland filmerna. Och jag älskar verkligen Hermione i denna boken. Hon reagerar så klockrent på allt som händer, både det dåliga och det bra, precis så som jag föreställer mig att hon skulle. Om jag ska vara ärlig så är jag (efter att jag läs denna boken) lite ledsen för att Krum inte är med mer i filmerna, men förhoppningsvis så kommer han vara med mer i böckerna.

 

Så nu har jag kommit igenom mer än halva serien och det är de mest spännande delarna som är kvar.

Kommentera inlägget här :