Geek girl

 

Författare: Holly Smale
Originaltitle: -
Utgiven: 2013
Serie: Geek girl #1
Genre: Barn/Ungdom
Utläst: 150917
Betyg: 4,5/5

Denna utgåva
Förlag: Harper Collins
Översättare: -
Tryckt: 2013
Bindning: Storpocket
ISBN: 978-0-00-748944-2
Sidor: 378

Baksidestext
Harriet Manners knows a lot of things.
Cats have 32 muscles in each ear.
Bluebirds can’t see the colour blue.
The average person laughs 15 times per day.
Peanuts are an ingredient of dynamite.
But she doesn’t know why nobody at school seems to like her. So when she’s offered the chance to reinvent herself, Harriet grabs it. Can she transform from geek to chic?

Första meningen
My name is Harriet Manners, and I am a geek.

Serie
1. Geek girl
2. Model misfit
3. Picture perfect
4. All that glitters
5.
Head over heels (ej utkommen)

Extra böcker
Geek drama
All wrapped up (ej utkommen)

 


Geek girl hittade jag i en WH Smith affär när jag var i England under semestern. Jag hade aldrig hört talas om varken boken eller författaren innan dess. Men jag föll pladask för omslaget, så jag chansade. Och nu ångrar jag mig att jag inte köpte uppföljarna.

 

För Geek girl var så mysig. Sidorna bara flög iväg, en morgon innan jag åkte till jobbet hade jag läst nästan 100 sidor och sedan läste jag lika många även efter jobbet. Det är en typisk ungdomsbok, den hade alla de rätta ingredienserna i helt rätt proportioner, och jag fastnade för historien redan på första sidan.

 

Av vad jag får ut av författarens tack och det som står om henne i boken så är det författarens eget liv och erfarenheter som historien bygger på, vilket gör att den känns mer verklighetstrogen än vad den annars skulle göra. För även om hon antagligen har modifierat det en del så vet man att det inte enbart är stoft ur hennes fantasi.

 

Kommentera inlägget här :