Berömda sista ord

 
Berömda sista ord och historien bakom dem
Författare: Åke Persson
Originaltitle: -
Utgiven: 2013
Serie: -
Genre: Fakta
Utläst: 160407
Betyg: 2/3

Denna utgåva
Förlag: Historiska Media
Översättare: -
Tryckt: 2013
Bindning: Inbunden
ISBN: 9789187031502
Sidor: 234

Baksidestext
Vem sägs ha uttalat orden ”Var inte rädd!” innan han sköts i huvudet? Vad sa egentligen Marilyn Monroe natten hon avled och varför sa hon det? Och vilken är historien bakom det berömda citatet ”Även du, min Brutus!” som Julius Caesar påstås ha utropat när han mördades? Vad är myt och vad är sanning?

Första meningen
Vi människor har alltid hyst en fascination för sista ord, det vill säga sådana ord som mer eller mindre kända personer yttrat strax innan de lämnade jordelivet.
 

Vad kommer man själv säga precis innan man lämnar världen? Kommer det vara något insiktsfullt efter ett liv fyllt av erfarenheter, en kärleksförklaring eller kommer det kanske vara något banalt och vardagligt? Det är ju ingenting som vi kan veta på förhand. Men denna boken innehåller sista ord som redan uttalats, allt i från Julius Caesar till Steve Jobs.
 
Min favorit måste nog bli "Nobody shot me!". Det är ett sånt uttryck som jag hört många gånger man aldrig fattat var det kommer ifrån eller dess egentliga innebörd. Därför tyckte jag att det var extra roligt att få veta vad det faktiskt handlade om och att det grundas i den maffiakultur som spirade under 20-talet.
 
Annars var jag inte så jätteimponerad av boken. Tror att den hade varit bättre om jag inte läst den pärm till pärm, utan bara tagit något kapitel i taget. Det hade nog varit lite mer lagom.

Kommentera inlägget här :