Hopp och andra texter

 
Hopp och andra texter
Författare: Dawit Isaak
Originaltitle: -
Utgiven: 2010
Serie: -
Genre: Skön
Utläst: 160419
Betyg: 1/5

Denna utgåva
Förlag: Alfabeta, Atlantis, Atlas, Albert Bonniers, Brombergs, Ersatz, Historiska media, Norstedts, Ordfront, SNS och Weyler
Översättare: Mehari Abraham, Alazar Hagos, Björn Tunbäck, Esayas Isaak och Alem Berhane
Tryckt: 2010
Bindning: Inbunden
ISBN: 9789185849468
Sidor: 160

Baksidestext
Dawit Isaak är journalist, författare och svensk medborgare. Söndagen den 23 september 2001 hämtades han av polisen i sitt hem i Asmara, Eritreas huvudstad. Sedan dess sitter han fängslad under livshotande förhållanden utan att hans fall prövats i domstol.
I denna volym presenteras för första gången på svenska ett urval ur Dawit Isaaks produktion av prosa, dramatik och journalistik. Bakom boken står en unikt bred samling av förlag, organisationer och institutioner, som tillsammans representerar den största delen av svenska massmedier. Alla intäkter från boken går oavkortat till Dawit Isaak själv.

Första meningen
I have such fond memories of Eritrea arising from my visit there in 2000 that it deeply saddens me to think that an writer could be held in prison there!
 

I år är det 15 år sedan Dawit Isaak blev fängslad av den eritreanska regeringen. Han har alltså suttit i fänelse i över 5000 dagar. Och det bara för att han valde att uttnyttja den yttrandefrihet och tryckfrihet som vi anser vara självklar. Han såg kritiskt på det eritreanska samhället och på grund av det anser regeringen att han är en förrädare.
 
Om jag ska fokusera på innehållet i denna boken så kan jag inte påstå att jag tyckte det var särskilt bra. Jag tyckte om artiklarna som var med, men det vara bara dryt 10 sidor, resten av boken var en historia (som jag inte alls tyckte om sättet den var skriven på) och ett teaterstycke som jag inte heller blev förtjust i.
 
Så rent underhållnignsmässigt är jag inte imponerad av boken, men ändå en viktig bok för att uppmärksamma de grymma förhållanden som Dawit Isaak befinner sig i. 

Kommentera inlägget här :