Årskrönika 2016

2016 är snart förbi och då så ska året självklart sammanfattas. Under 2016 så hann jag med att läsa ut 89 böcker, vilket är några färre än förra året men bra ändå tycker jag. Det blir 7,42 böcker och 1969,75 sidor i månaden. Snitt betget på alla böcker landade på 3,09, det blev inte så många topp betyg men inte så många fler botten betyg heller, så det måste nog ändå ses som en godkänd bokskörd.
 
  
 
Språk mässigt så var en fjärde del på engelska och resten på svenska. Men hela 60% var på originalspråket, vilket betyder att jag läst en hel del, 35%,  svenska författare. Allra flest författare kom från USA, 36% vilket var en sänkning från förra året då det var 44%. Nästan dubbelt så många kvinnliga författare än manliga och överlägset flest böcker från barn/ungdoms genren.
 
    
 
Om jag ska utvärdera hur det gått med mina utmaningar så gick det inte alls bra med 50% hyllvärmare-utmaningen, endast 35% var hyllvärmare. Och det tillkom 8 böcker fler än vad jag läst. Så ingen av de utmaningarna gick särskilt bra.
 
 
 
Nått som däremot gått bra är Motsattsutmaningen, endast 3 punkter blev kvar som omvandlat till poäng blev 86 av 90. Men tyvärr så verkar det som att Magiska Runor som höll i tävligen har försvunnit så det kommer nog inte bli någon slutresultat, vilket känns lite tråkigt med tanke på att jag har kämpat  ganska mycket med listan. 
 
Hur som helst, här kommer även lite övrig statistik.

  
 
Och så slutligen, GOTT NYTT ÅR!!
 

Kommentera inlägget här :