Den vita katten

 

Den vita katten
Författare: Holly Black
Originaltitle: The White Cat
Utgiven: 2011
Serie: Berörarna #1
Genre: Unga Vuxna
Utläst: 160222
Betyg: 3/5

Denna utgåva
Förlag: B. Wahlströms
Översättare: Carina Jansson
Tryckt: 2011
Bindning: Inbunden
ISBN: 9789132159169
Sidor: 282

Baksidestext
Tänk om dina drömmar plötsligt kändes mer verkliga an dina minnen?
”Här är sanningen om mig, i stora drag: Jag dödade en tjej när jag var fjorton år gammal. Hon hette Lila, hon var min bästa vän och jag älskade henne. Jag dödade henne i alla fall.”

Första meningen
Jag vaknar barfota och omtöcknad på kalla skifferplattor och drar ett djupt andetag av den isande luften.

Serie
1. Den vita katten
2. Den röda handsken
3. Det svarta hjärtat

 


Den här boken gillade jag. Den ar spännande och full av hemligheter och intriger, tyvärr så blev det lite väl invecklat och rörigt på slutet. Men antagligen så slängde Black in en massa saker för att ha något att bygga uppföljarna på. Och jag måste säga att jag är bra sugen på att fortsätta läsa om den världen där enbart en beröring av en obehanskad hand kan bringa en omåtlig lycka eller får ens värsta mardrömmar bli verkliga.
 
Eftersom Cassel är den enda icke-beröraren i familjen har han alltid varit lite utanför. Hans familjemedlemmar hade hemligheter för honom och de andra icke-berörarna vågade inte komma honom alltför nära honom på grund av vilka hans familj var. Med andra ord hade han ingen han till fullo kunde lita på vilket blir promblematiskt när han efter en rad olyckbådande händelser finner sig själv i stora problem.

Kommentera inlägget här :