Farlig förmåga

 

Farlig förmåga
Författare: Jessica Sportswood
Originaltitle: Born Wicked
Utgiven: 2013
Serie: Systrarna Cahill #1
Genre: Unga Vuxna
Utläst: 160217
Betyg: 2/5

Denna utgåva
Förlag: Rabén & Sjögren
Översättare: Jan Risheden
Tryckt: 2013
Bindning: Inbunden
ISBN: 978912985381
Sidor: 336

Baksidestext
”Jag känner magin inom mig. Den finns där i vartenda andetag, i vartenda ilsket hjärtslag, dess silkestunna trådar pulserar och spänns i mitt bröst. Den retas, lirkar, bönar om att få släppas fri.”
Cate och hennes systrar måste till varje pis dölja att de är häxor. Sedan deras mor dog är det Cates ansvar att beskydda systrarna och vaka över hemligheten. Men så hittar hon sin mammas dagbok, och plötsligt är hotet mot systrarna större än hon anat – från Brödraskaet, från Systerskapet och kanske till och med från varandra…

Första meningen
Vår mor var också häxa, men hon dolde det bättre.

Serie
1. Farlig förmåga
2. Stjärnmärkt
3. Systrars öde

 


Den här boken tyckte jag var lite blaha, inget som jag fastnade för. Så trots att detta var första delen i en trilogi tvivlar jag på att jag kommer läsa fortsättningarna. Jag är inte särskilt intresserad av att få veta hur det ska gå för dessa systrar. Den enda som jag egentligen brydde mig om var Finn.
 
Historien utspelar sig under slutet av 1800-talet i USA och samhället som de lever i är hårt styrt av Brödraskapet som desperat klamrar sig kvar vid makten genom en systematisk häxjakt. Alla starka, opåverkade kvinnor som skulle kunna vara ett hot mot den pekas ut som häxa och skickas till mentalsjukhus. För systrarna Cahill, som faktiskt är häxor, innebär detta en uppenbar fara. Och trots att de har legat lågt för att inte dra till sig någon uppmärksamhet har det kanske i själva verket fått motsatt effekt.

Kommentera inlägget här :