Love, Rosie

 
Love, Rosie
Författare: Cecelia Ahern
Originaltitle: Where rainbows end (Där regnbågen slutar)
Utgiven: 2004
Serie: -
Genre: Skön
Utläst: 160211
Betyg: 3/5

Denna utgåva
Förlag: Bazar
Översättare: Johanna Svartström
Tryckt: 2014
Bindning: Pocket
ISBN: 9789170283963
Sidor: 434

Baksidestext
Rosie och Alex är bästa vänner. De har hållit ihop under den busiga barndomen och de rebelliska tonåren. Men allt förändras när Alex måste flytta men familjen till USA. Rosie blir kvar i Dublin, men när saknaden efter Alex blir för stor bestämmer hon sig för att resa till Boston för att studera och bo i närheten av sin vän.
Efter en tanklös festkväll tar Rosies liv dock plötsligt en oväntad vändning, hon får reda på något som kommer att förändra hennes liv. I var sin världsdel fortsätter Alex och Rosie sina liv medan de försöker hålla kontakten via brev och mail. Men en fråga slutar aldrig att gnaga i dem: Kunde de ha blivit mer än vänner…?

Första meningen
Till Alex
 

Jag blev lite förvånad när jag började läsa denna boken, den är nämligen helt och hållet skriven som brev, mail eller liknande. Något som jag efter ett ta började vänja mig vid, men därför blev det ganska irriterande när epilogen helt plötsligt var skriven "som vanligt". Hade tyckt bättre om det även hade fått avslutas med ett brev (jag hade en viss inbjudan i åtanke).
 
Men i övrig så tyckte jag att boken var ganska bra, det var bara så tråkigt att så många möjligheter sumpades (det kändes så onödigt och lite sorgligt). Vilket tyvärr gav mig en känsla av att boken aldrig riktigt kom igång. Eller rättare sagt, den kom i gång men direkt så svalnade det av igen. Men trots detta så tycker jag ändå att det var en fin historia och som att det skulle kunna vara taget direkt ur verkliga livet.
 
Det är inte ofta som jag säger det här men jag hoppas faktiskt att de har gjort filmen lite mer "hollywoodig".

Kommentera inlägget här :