Egenmäktigt förfarande

 
Egenmäktigt förfarande
Författare: Lena Andersson
Originaltitle: -
Utgiven: 2013
Serie: Ester Nilsson #1
Genre: Skön
Utläst: 160117
Betyg: 2/5

Denna utgåva
Förlag: Månpocket
Översättare: -
Tryckt: 2015
Bindning: Storpocket
ISBN: 9789175034256
Sidor: 206

Baksidestext
Egenmäktigt förfarande och Utan personligt ansvar är de två fristående berättelser om poeten och essäisten Ester Nilsson som dissekerar kärlekens tidlösa villkor. Första boken är en närstudie i makt och besatthet då Ester faller för den undflyende konstnären Hugo Rask. …

Första meningen
Ester Nilsson hette en människa.
 

Denna boken är inte lik någon annan jag läst (inte som jag kommer ihåg ivarje fall). En väldigt välskriven roman om kärlek ur det kanske värsta perspektivet man kan vara med om. Jag var inte överdrivet förtjust i själva historien och dess karaktärer men det var något med den maktlöshet som Ester utsattes för som ändå gjorde att jag ville läsa vidare.
 
Det var det där hemska som drev berättelsen vidare. Jag ville veta hur hennes fixering skulle utspela sig nästa gång, vilka vanföreställningar som skulle få henne att försätta hoppas. Alla de andra detaljerna var ointresanta (de var antagligen oundvikliga, hade kanske blivit lite torftigt utan dem) och inget jag fann underhållande.

Kommentera inlägget här :