Foxfire

 
Foxfire
Författare: Joyce Carol Oates
Originaltitle: Foxfire
Utgiven: 1993
Serie: -
Genre: Unga vuxna
Utläst: 160107
Betyg: 2/5

Denna utgåva
Förlag: Månpocket
Översättare: Margareta Tegnemark
Tryckt: 2102
Bindning: Pocket
ISBN: 9789175030999
Sidor: 410

Baksidestext
Fem tonårstjejer blandar blod och lovar att hämnas de orättvisor och förödmjukelser de utsätts för. Av männen och av fattigdomen – två krafter som hotar att förstöra deras liv. Kring den karismatiska Legs Sadovsky sluter de upp och bildar FOXFIRE, det laglösa gäng till vilket de svär att viga sina liv, och i vars namn de metodiskt och brutalt utdelar sin hämnd…

Första meningen
Skvallra aldrig, Maddy-Monkey, varnade de mig, det betyder Döden om du skvallrar för nån av Dom där, men nu efter alla dessa år tänker jag skvallra, för vem kan väl hindra mig?
 

Jag tror att jag måste inse att Joyce Carol Oates nog inte är en författare för mig. Detta är nod den fjärde boken jag läser av henne och det är bara en som jag verkligen tyckt om, de andra har jag bara tyckte att de varit okej. Oftast så är det inget fel på själva historien, utan det är sättet hon skriver på som jag inte så förtjust i.

 

Den här boken handlar om tjejligan Foxfire och framförallt Legs, ledaren för ligan. Det är tidigt 50-tal i USA och kvinnans ställing i samhället är väldigt komprimerad. Männen gör i princip vad de vill och framförallt är de fattiga kvinnorna väldigt utsatta för deras nyckfullheter. Något som gör Legs fullständigt galen. Ska de verkligen stå ut med dessa orättvisor.

 

I början är Foxfire en ganska oskyldigt gäng som bara vill förändra sina förutsättningar i livet. Men allt eftersom tiden går utvecklas gänget mer och mer till de ligister som samhället hela tiden påstått att de är. Och när slutet för Foxfire kommer så har allt blivit fel, på grund av deras egna principer.

Kommentera inlägget här :