Skärseld

 
Skärseld
Författare: Nick Tosches
Originaltitle: Hellfire
Utgiven: 1982
Serie: -
Genre: Memoar/Biografi
Utläst: 160113
Betyg: 2/5

Denna utgåva
Förlag:
Översättare: Nille Lindgren
Tryckt: Reverb
Bindning: Inbunden
ISBN: 9789185697045
Sidor: 261

Baksidestext
Jerry Lee Lewis dramatiska och förtärande liv det mest sägenomspunna i rockhistorien. Skärseld är en stormande och fängslande biografi som hyllades världen över när den gavs ut första gången 1982. I dag betraktas den som en amerikansk klassiker.
Jerry Lee föddes i Louisiana, in i en släkt märkt av stort mod och ännu större galenskap. Under hela sitt liv har han slitits mellan pingströrelsens stränge Gud och alkoholens, drogernas och rock’n’rollens Djävul. Som tonåring framträdde han nätterna igenom på sjaskiga klubbar och vid tjugoett års ålder spelade han in ”Whole Lotta Shakin’ Goin’ On”, låten som gjorde honom till stjärna. Men karriären lades i ruiner, när det blev känt att han hade gift sig med sin trettonåriga syssling. Under de kommande tjugo åren skulle Jerry Lee – som vanligt okuvlig och vild – resa sig ur askan, den här gången som countrystjärna, för att sedan återigen förlora allt till sina egna, inre demoner.

Första meningen
Klockan var tre på morgonen och det var tyst och stilla i sovrummet på Graceland.
 

Jag är inte så mycket för biografier eller memoarer. Oftast tycker jag att de är ganska sega och tråkiga, denna var definitivt varken seg eller tråkig. Men hur skulle den kunna vara det med tanke på vilket liv Jerry Lee har levt. Om jag ska vara ärlig så trodde jag att han ar död vid det här laget men trots allt han vart med om så lever han än i dag.

 

Jag har alltid hört att Jerry Lee var helgalen men jag har aldrig vetat någonting konkret om honom (förutom att han hatade Elvis), men nu har jag fått veta kanske lite mer än jag hade velat. Snacka om att ha en invecklad familj. Jag fick aldrig rätsida på vem som var vad, alldeles för många giftemål inom släkten. Och sättet som han behandlade folk på var rent utsagt vidrigt ibland. Men jag kan ändå inte låta bli att tycka lite synd om honom.

 

Helt klart en av de bättre biografier som jag läst, trots att den rörig och jag inte hängde med i hälften av allt som hände.

Kommentera inlägget här :