1984

 
1984
Författare: George Orwell
Originaltitle: Nineteen Eighty-Four
Utgiven: 1949
Serie: -
Genre: Skön
Utläst: 160703
Betyg: 2/5

Denna utgåva
Förlag: Bokförlaget Bra Böcker
Översättare: Thomas Warburton
Tryckt: 1984
Bindning: Inbunden
ISBN: -
Sidor: 269

Baksidestext
”1984” kom ut 1949. Aldrig förr och aldrig senare har en roman så upprört, så skakat om mänskligheten som den gjorde. Den handlade då, för 35 år sedan, om hur världen skulle eller kunde se ut år 1984. Du sitter nu med facit.

Första meningen
Det var en klar kall aprildag, och klockorna visade tretton.
 

En väldigt långsam bok, som trots sitt relativt lilla omfång tog lång tid att läsa. Jag får erkänna att jag fick hoppa lite i "boken"-delarna för att jag skulle orka mig igenom. Inte för att det kändes som att det gjorde så mycket men tycker alltid att det är tråkigt när jag börjar skumma igenom texten i en bok.
 
 
Det var dock lite roligt att se hur Orwell fantiserade om hur samhället kunde komma att se ut i framtiden. Eller för mig blir det ju såklart inte framtiden (jag föddes på 90-talet) men för honom var det långt in i framtiden.  Synd bara att han själv inte fick se hur det faktiskt blev.
 
För man kan ju inte säga att han var så jättelångt ifrån hur det är idag på vissa områden. Okej staten är verkligen inte så kontrollerande i verkligheten men övervakningen är, med dagens teknik, ännu mer utbredd. Bara att nu är det inte staten som utför den utan företagen.
 
Jag vet inte vad folk sa om Orwell är boken kom ut för första gången man jag gissar på att en del tyckte att han var galen. Men nu när vi vet hur det blev, kan vi då verkligen säga att han var så tokig? Han kanske bara skulle flyttat handligen till 2014 istället.