Den utstötte

 

Den utstötte
Författare: Michelle Paver
Originaltitle: Gods and warriors
Utgiven: 2012
Serie: Bronsdolken #1
Genre: 9-12 år
Utläst: 160719
Betyg: 2/5

Denna utgåva
Förlag: Semic
Översättare: Birgitta Gahrton
Tryckt: 2013
Bindning: Pocket
ISBN: 9789155239466
Sidor: 291

Baksidestext
Gillar du äventyr och spänning? Då kommer du garanterat att gilla Micheller Pavers nya succéserie! Läs också fortsättningen Eldsandarnas ö.

Första meningen
Pilen hade svart skaft och styrfjädrarna var gjorda av kråkfjädrar, men pilspetsen kunde Hylas inte se, eftersom den satt begravd i hans arm.

Serie
1. Den utstötte
2. Eldsandarnas ö
3. Ormgudinnans besvärjelse
4. Gravens fånge
5. Krigarnas borg

 


Detta är en bok om Hylas, en 10 årig utstött pojke i bronsålderns Grekland, som letar efter sin lillasyster. Han tappade bort henne när "kråkorna" anföll deras läger och han vet inte ens om hon fortfarande lever. Men han måste försöka hitta henne, han har ju lovat deras mamma att ta hand om henne. På sin färd stöter han på en del udda figurer som på ett eller annat sätt leder hans resa till oanade platser. Och en bronsdolk kommer ha mer betydelse än han någonsin trott var möjligt.
 
Jag har haft denna bok i min hylla i tre år utan att vara särskilt sugen på att läsa den. Jag försökte läsa den förra sommaren men kom inte alls långt innan jag la ner den igen. Men nu så var jag "tvungen" att läsa den. Tvungen på det sättet att jag vald den som min forntidsbok i motsatsutmaningen.
 
Och den föll väl inte mig på läppen precis. Egentligen var det inget direkt fel på boken. Den var spännande, inte alltför förutsägbar och ganska trevlig men det var något som inte fanns där för mig. Någon komponent som det var för lite av eller för mycket, jag kan inte sätta fingret på vad men den nådde inte ända fram.

Kommentera inlägget här :