Janis den magnifika

 
Janis den magnifika
Författare: Johanna Nilsson
Originaltitle: -
Utgiven: 2009
Serie: -
Genre: Unga Vuxna
Utläst: 160226
Betyg: 1/5

Denna utgåva
Förlag: Pocketförlaget
Översättare: -
Tryckt: 2010
Bindning: Pocket
ISBN: 9789186369248
Sidor: 207

Baksidestext
Jag har stulit brorsans bil och nu är jag på väg norrut. Jag är sjutton år och har inget körkort, men det struntar jag i, för jag måste norrut för att hitta det ultimata. Det som jag och Emelie sa att vi skulle hitta tillsammans. Och så ska jag sörja tills ingen sorg finns kvar och det vill jag göra ifred!
Janis är så ledsen man kan vara som människa. Och arg. Arg på Emelie som svek och gjorde allt det där hemska. Eller var det Janis som svek? Hon vet inte längre, bara att Emelie spökar för henne och att hon måste fortsätta köra så långt norrut hon kan komma.

Första meningen
Det här är min rapport från friheten.
 

Janis bästa vän Emelie jag tog livet av sig efter att hon hade gått in på sin skola och skjutit sina plågoandar. Janis har så många känslor som hon behöver reda ut och ett uppdrag att utföra, så hon snor sin brors bil och åker för att titta på norrskenet. På vägen dit möter hon många speciella människor, där bland Jim som har bipolär sjukdom (eller som de säger i boken, manodepressiv).
 
Jag tyckte inte om den här boken, den var bara jobbig och irriterande. Det var inte själva ämet som var jobbigt, jag läser gärna om lite mer tunga ämnen. Men om man gör det så måste man göra det på ett snyggt sätt. Inte bara slänga ut allting på pappret hur som helst och välja ett problem (möjligen två) att fokusera på, var till exempel verkligen motellägaren tvungen att vara ett äckel.
 
Så nej, ingenting för mig och inget som jag skulle rekommendera till någon annan.

Kommentera inlägget här :