Kodnamn Verity

 
Kodnamn Verity
Författare: Elizabeth Wein
Originaltitle: Code name Verity
Utgiven: 2012
Serie: -
Genre: Unga Vuxna
Utläst: 160311
Betyg: 5/5

Denna utgåva
Förlag: Gilla Böcker
Översättare: Carina Jansson
Tryckt: 2013
Bindning: Häftad
ISBN: 9789186634452
Sidor: 331

Baksidestext
Jag har två veckor på mig och får så mycket bläck och papper jag behöver. Det enda jag förväntas göra är att avslöja allt jag vet om den brittiska krigsinsatsen. Men de kommer att skjuta mig till slut vad jag än gör, för det är vad de gör med fienden. Det är det vi gör med fienden.
Året är 1943. En kvinnlig brittisk agent arresteras av Gestapo i det naziockuperade Frankrike. Efter veckor av tortyr går hon med på att avslöja allt, och börja skriva in bekännelse. Det blir berättelsen om piloten Maddie som flög henne till Frankrike, om deras vänskap och kamp för överlevnad. Berättelsen om Verity.

Första meningen
Jag är en fegis.
 

Oväntat bra bok. Jag började läsa denna bok i höstas men kom då bara 20 sidor eftersom jag inte fick någon känsla för boken överhuvudtaget. Men nu tänkte jag att det var dags att göra ett nytt försök. Och det är jag verkligen glad för, för Kodnamn Verity var helt fantastisk.
 
Första delen får vi vara med under den brittiska (skottska) agenten bekännelse, man får inte veta hennes riktiga namn förren i slutet av första delen. Vi får läsa det som hon skriver ner, vilket är en helt underbar historia om hennes bästa vän och hur de två kvinnorna, trots helt olika bakgrunder, blev så nära vänner. I den andra delen får vi vara med Maddie och vad som hände med henne under samma tid.
 
Det jag tycker var absoult bäst med historien var att det som jag tyckte var lite konstigt eller underligt i den första delen fick sin förklaring i den andra, något jag tyckte var riktigt snyggt gjort av författaren. Och som författaren skriver var viktigt för henne i sitt efterord så känns historien verklig, som att allt det här kunde ha hänt på riktigt (vilket mycket faktiskt har, även om det huvudsakligen inte hände kvinnor).
 
Så om du vill läsa en bok om två starka kvinnor under andra världskriget så tycker jag verkligen att du ska ta upp denna boken!

Kommentera inlägget här :