Konsten att vara kvinna

 
Konsten att vara kvinna
Författare: Caitlin Moran
Originaltitle: How To Be A Woman
Utgiven: 2011
Serie: -
Genre: Memoar
Utläst: 160301
Betyg: 2/5

Denna utgåva
Förlag: Bonnier Audio
Översättare: Molle Kanmert Sjölund
Tryckt: 2013
Bindning: Ljudbok
Uppläsare: Rachel Mohlin
ISBN: 9789174332070
Speltid: ca 11 timmar

Baksidestext
Det har aldrig varit lättare att vara kvinna. Vi har rösträtt och p-piller och vi har inte blivit brända som häxor sedan 1700-talet. Men det återstår några frågor… Varför måste vi ta bort allt hår på kroppen? Varför är bh:n så obekväm? Och varför frågar alla när man ska skaffa barn? Boken börjar på Caitlin Morans bedrövliga 13-årsdag (hon väger 80 kilo, har inga vänner och pojkar kastar grus efter henne) och fortsätter genom tonårstiden, till arbetsplatser och strippklubbar, genom kärlek, övervikt, abort, shopping och moderskap. Det är som att få förtroenden från en god vän – ocensurerat, ärligt och fruktansvärt roligt.
 

Det första jag måste säga är att Rachel Mohlin gjort ett fantastiskt jobb med att läsa in denna boken. Det kändes att hon kunde texten riktigt bra, att hon visste precis var pauser och betoningar skulle vara. Hon gjorde så att det blev ganska roligt, även när det var lite allvarligare ämnen.
 
Mycket av det Caitlin Moran vill förmedla är hur konstigt det är att vår värld inte är mer femenistisk. Hon pekar ut flera svag punkter som enligt henne borde förändras, för hela mänsklighetens bästa. Och många saker kan jag se att det finns en poäng i men det var även en hel del som jag inte alls kände igen mig i. Mycket var sånt som jag tycker är helt självklara, några gången fick jag en "uppenbarelse" att ja, så är det ju och ibland att det där har jag inte tänkt på. Favorit scenen var när hon och hennes syster spelade maracas i inspelningsstudion, gav väl inte så mycket insikt i någonting men det var roligt.

Kommentera inlägget här :