Livet efter dig

 

Livet efter dig
Författare: Jojo Moyes
Originaltitle: Me before you
Utgiven: 2012
Serie: Livet efter dig #1
Genre: Skön
Utläst: 160509
Betyg: 5/5

Denna utgåva
Förlag: Printz
Översättare: Emö Malmberg
Tryckt: 2013
Bindning: Ljudbok
Uppläsare: Gunilla Leining
ISBN: -
Speltid: 11h 35min

Baksidestext (från Bokus)
Lou Clark och Will Traynor är så olika man kan vara. Lou bor hemma och försörjer sina föräldrar med lönen från kaféet där hon jobbar. Hon har inga ambitioner utanför den lilla stad där hon bott i hela sitt liv. 
Will var en atletisk A-personlighet, framgångsrik affärsman med toppjobb i London och en ändlös räcka blonda flickvänner. Ända tills en motorcykelolycka tog ifrån honom allt.
När Lou blir arbetslös tar hon jobbet som den totalförlamade Wills sällskapsdam. Hon har ingen aning om hur hon ska hantera den dystre, oförskämde man som hon anställts för att ta hand om. Och Will har bestämt sig - hans liv är trångt och glädjelöst, och han vet exakt hur han ska få slut på alltihop. Lou bestämmer sig i sin tur för att få Will att ändra sig. 
Ingen av dem vet att de kommer att förändra varandra för alltid.

 


Jag har inte varit särskilt sugen på att läsa denna boken förren jag fick se trailern till filmen som kommer i sommar. Vill verkligen se den men kände att jag kanske borde läsa boken först. Men det blev att jag lyssnade på den istället.
 
Nu förstår jag varför den har blivit så hypad. Den är verkligen galetbra. Både rolig och sorlig, lättsam och tung och mycket hjärta och smärta. Och jag gillar slutet, även om jag kan tänkta mig att många skulle vilja se det sluta annorlunda, så tycker jag att det var det perfekta slutet för historien om Lou och Will. Livet är lika vackert som det är nyckfullt, precis som den här boken.
 
När jag började lyssna på Livet efter dig så fick jag starka Ego-vibbar. Jag vet inte om det är så många andra som sett denna fantastiska svenska film, men jag älskar den. Det finns många liknelser mellan dessa två verk. Båda handlar om en man som levt ett liv utöver det vanliga men som på grund av en olycka tvingas ändra sin livsstil. I båda så antälls en kvinna som är lite av ett orginal av mannens familj för att egentligen bara hänga. Ego är dock lite mer lättsam då mannen "bara" blivit blind och inte förlamad som i Livet efter dig.
 
Så jag säger bara att alla som gillade Livet efter dig borde se Ego och tvärtom.

Kommentera inlägget här :