När jag blev stulen andra veckan i juni

 

När jag blev stulen andra veckan i juni
Författare: Siri Kolu
Originaltitle: Me Rosvolat
Utgiven: 2010
Serie: Jag och rövargänget #1
Genre: 9-12 år
Utläst: 160510
Betyg: 3/5

Denna utgåva
Förlag: Bonnier Carlsen
Översättare: Camilla Frostell
Tryckt: 2013
Bindning: Inbunden
ISBN: 9789163872877
Sidor: 284

Baksidestext
En drastisk och skruvad äventyrsberättelse om att plötsligt hamna i en annan familj. Och vem vet, det kanske inte är så hemskt som man tror? Det kanske till och med är det roligaste som han hänt på mycket länge.

Viljas familj vill inte göra något kul på sommarlovet. Det roligaste som händer är att de ska åka och träffa mormor. Och det är på vägen dit som det händer: En piratbil spärrar deras väg. Alla beordras ur och med ljusets hastighet tar skurkarna alla deras saker! Och kidnappad Vilja! Själv hinner hon nätt och jämnt få med sig sin dagbok…

Första meningen
De stal mig andra veckan i juni.

Serie
1. När jag blev stulen andra veckan i juni
2. När jag äntligen blev stulen igen

 


Det här är en ganska mysig och heltokig historia om Vilja som blir bortrövad av familjen Pirat och vad som hände under den väldigt annorlunda sommar. Först så är det enda Vilja kan tänka på att bli räddad eller att på egenhand rymma. Men det är inte lika lätt som hon tror, hon övervakas noga och får ingen bra chans att smita. Och ju längre tid som går, desto mindre vill hon göra det. Hon börjar fästa sig vid den knasiga familjen som är så olik hennes egen. Så vilja beslutar sig för att försöka hjälpa piratfamiljen så att alla får sin högsta önskan uppfylld.
 
Jag tyckte att denna var lite små rolig, skrattade flera gånger åt familjens tokiga syn på samhället. Men det var några saker som jag konstiga, som att de vuxna i familjen inte visste vad pengar var till för eller hur man handlade i en affär. Jag misstäker att det var för effektensskull som Kolu valde att göra på det sättet men när vi får veta att de tidigare levt ett "vanligt" liv så känns det som sagt konstigt att de har nollkoll.

Kommentarer :

#1: Alba - Boklyckan

Hej Rebecka! Du är en av vinnarna av min födelsedagstävling, och jag skulle behöva kontakta dig men har tyvärr inte din mejladress. Kika antingen in på min blogg och lämna en kommentar med din mejladress eller släng iväg ett mejl till mig direkt. Grattis! :)

Svar: Shit, va roligt!! Har dragit iväg ett mail till dig :D
Rebecka None

skriven

Kommentera inlägget här :