Udda verklighet

 
Udda verklighet
Författare: Nene Ormes
Originaltitle: -
Utgiven: 2010
Serie: -
Genre: Fantasy
Utläst: 160503
Betyg: 3/5

Denna utgåva
Förlag: Styxx
Översättare: -
Tryckt: 2012
Bindning: Pocket
ISBN: 9789173552981
Sidor: 254

Baksidestext
I hela sitt liv har Udda plågats av hallucinationer och onda drömmar. Men en natt händer något som förändrar hennes liv och hennes världsbild för alltid. Hon drömmer om en kvinna som flyr för sitt liv på spårområdet vid Malmö Central. Det blir upptakten till en jakt genom Malmös gator och hus, genom nutid och dåtid, där fiende och vän är svåra att skilja åt och där ett enda felsteg kan betyda skillnaden mellan liv och död. Udda upptäcker en annan verklighet, långt ifrån det vardagliga livet Malmö. En värld som befolkas av hamnskiftare, orakel och magiska lotsar – rivaliserande grupper som alla är mycket intresserade av den sanndrömmande Udda.

Första meningen
Luften brinner i hennes lungor och benen lyfter knappt från asfalten när hon slänger sig in i en portuppgång.
 

Denna boken är inköp för flera år sedan men jag har inte varit ett dugg sugen på den fram tills nu. Det var ett reafynd så jag köpte den egentligen mest bara som en chansning så jag hade inte några direkta förväntningar på den. Därför blev jag positivt överraskad när den var helt okej, ganska bra faktiskt.
 
Nästan alla händelser hängde ihop med resten av historien. Det vara bara en av huvudpersonens drömmar som jag inte såg någon mening med. Annars så var allt sammanhängande. Jag tyckte om det lite mer annorlunda temat med "sanndrömmar" och liknanade. Och trots att det var många olika förmågor så blev det inte för rörigt.
 
Det jag tyckte bäst om boken var att det inte kändes som att den försökte vara något mer än vad den var. Det var med enkla medel som denna historia byggdes på och det märktes att Ormes behäskade alla tekniker hon använde. 

Kommentera inlägget här :