Glöm mig

 
Glöm mig
Författare: Alex Schulman
Originaltitle: -
Utgiven: 2016
Serie: -
Genre: Skön
Utläst: 161109
Betyg: 2/5

Denna utgåva
Förlag: Bookmark
Översättare: -
Tryckt: 2016
Bindning: Inbunden
ISBN: 9789188171887
Sidor: 255

Baksidestext
Jag minns varenda sekund. Jag kommer aldrig att glömma det. Och mamma kommer inte ihåg någonting.
Sökandet efter försoning
Alex är på väg till barndomstorpet i Värmland för att hämta hem sin mamma, som stängt in sig på ett rum och druckit flera dagar i sträck. I hemlighet har han redan kontaktat ett behandlingshem för alkoholister. Han när ett hop, för någonstans djupt inom honom finns ljusa minnen. Minnen av en kärleksfull och närvarande mamma. Vad var det egentligen som gick fel mellan dem?

Första meningen
Jag åker längs en väg som är mig mycket bekant.
 

Hur kan en mamma vara så svinig mot sina egna barn. Tyvärr är det nog något som sker allt för ofta. En del människor är het enkelt inte skapade för att vara en förälder. Och under bokens gång blir det tydligt varför deras mamma har blivit så nyckfull.
 
Schulman hoppar fritt mellan olika tider, vilket kan vara ett effektivit sätt att avslöja precis lagom mycket precis där det behövs. Men i detta fall så blev det inte fullt så bra. Flera gånger fick jag fundera på om "just det här" hände 7åriga Alex eller den 30åriga. Vilket för mig blev ett störningsmoment.
 
Jag har alltid varit lite skeptisk mot Alex Schulman, han har aldrig varit någon favorit hos mig. Så jag hade inte särskilt höga förhoppningar på den här boken. Och trotts att jag inte togs med storm av den, men jag får erkänna att boken ändå var bättre än jag trodde.
 
 

Kommentera inlägget här :