A Walk to Remember

 
A Walk to Remember
Författare: Nicholas Sparks
Originaltitle: -
Utgiven: 1999
Serie: -
Genre: Skön
Utläst: 160930
Betyg: 5/5

Denna utgåva
Förlag: Grand central publishing
Översättare: -
Tryckt: 2016
Bindning: Pocket
ISBN: 9780446608954
Sidor: 240

Baksidestext
There was a time when the world was sweeter… when the women in Beauford, Nort Carolina, wore dresses, and the mn donned hats… Every April, whn the wind smells of both the sea and lilacs, Landon carter remembers 1958, his last year of Beauford High. Landon had dated a girl or two, and even once swore that he´d been in live. Certainly the last person he thought he´d fall for was Jamie, the shy, almost ethereal daughter of the town´s Baptist minister… Jamie, who was destined to show him the depths of the human heart - and the joy and pain of living.

Första meningen
When I was seventeen, my life changed forever.
 

Jag tror nog att nästan alla har sett filmen som är baserad på denna bok. Den har ju blivit en riktig filmklassiker. Vilket är välförtjänt kan jag ju tillägga. Men nu har jag alltså även läst boken. Och jag måste säg att det var ganska mycket som skilde sig åt emellan de två verken.
 
Men känslan var för det mesta den samma, och det tyckte jag var det viktigaste. I boken är Landon inte lika elak som han är i början av filmen, vilket gjorde att jag tyckte ännu mer om honom. Egentligen så tyckte jag bättre om alla karaktärerna i bokform. Kändes som att de hade lite fler sidor och var där med mer verkliga.
 
Och jag måste nog säga det att överlag så tyckte jag även att boken var bättre än filmen. Jag upplevde det som att den var lite lugnare och mer stillsam. Att det inte var tvunget att hända något hela tiden. Det räckte med att Jamie och Landon hade ett samtal på hennes altan, inga bucket listor i närheten alls.
 
Så jag har verkligen ingenting att klaga på med den här boken. Måste nog vara den absolut bästa Nicholas Sparks boken jag hittills läst!

Kommentera inlägget här :