Åskvädersbarn

 

Åskvädersbarn
Författare: Astrid Lindgren
Originaltitle: Ronja Rövardotter
Utgiven: 1981
Serie: Ronja Rövardotter seriebok #1
Genre: 6-9år
Utläst: 161012
Betyg: 4/5

Denna utgåva
Förlag: Rabén & Sjögren
Översättare: -
Tryckt: 2016
Bindning: Häftad
ISBN: 9789129699937
Sidor: 104

Baksidestext
Ronja Rövardotter Åskvädersbarn är den första serieboken om Bonja och utgår från den animerade tv-serien. Vi följer Ronja från åsknatten hon föddes – då Mattisborgen klövs mitt itu – och är med om hennes första möte med skogens alla invånare.
Från den trygga uppväxten i borgen ger hon sig ut på upptäcktsfärd i den stora spännande skogen. Ronja lär sig att akta sig för farligheter och väsen, hon blir vän med skogens många djur och möter Birk, son till den rivaliserande rövarhövdingen Borka…

Första meningen
KRAAA!

Serie
1. Åskvädersbarn
2. Vildvittrorna (kommer i januari)

 


Jag har suttit som klistrad framför tv med mina syskonbarn och kollat på den Japanskt animerade serien om den mest älskade rövardottern i Sverige. den är ju bara så snygg, så om jag ska vara ärlig så är det mer jag än barnen som vill titta på det.

 

Och nu har de alltså kommit ut i seriealbums format. Så nu kan jag frossa i dessa underbar bild när helst jag vill. Även fast det tydligt syns vem som är vem av alla karaktärerna så är det ganska stor skillnad på dem jämfört med filmen. Birk är den enda som fortfarande ser ut som "sig själv", men jag tycker ändå att de andras personligheter passar till sina nya utseenden. Har hört att en del stör sig på att de inte "ser ut som de ska", men jag tyckte alltså bara att det var lite roligt och uppfriskande.

 

Så det finns ingen tvekan om att jag kommer införskaffa nästa del som kommer i januari.

   
 

Kommentera inlägget här :