Odjuret i labyrinten

 
Odjuret i labyrinten
Författare: Annika Thor
Originaltitle: -
Utgiven: 2016
Serie: -
Genre: 9-12år
Utläst: 161005
Betyg: 3/5

Denna utgåva
Förlag: Bonnier Carlsen
Översättare: -
Tryckt: 2016
Bindning: Inbunden
ISBN: 9789163889431
Sidor: 190

Baksidestext
Från det antika Grekland flödar berättelserna om käbblande gudar och gudinnor, stridslyta halvgudar, modiga flickor och vanligt folk. Läs om det väldiga odjuret i Daidalos labyrint, om kung Midas med åsneöronen, Ikaros som provade sina vingar men flög för nära solen, Atalanta som sprang fortare än sina friare – och många fler spännande äventyr.

Första meningen
Amphion och Zethus var tvillingbröder.
 

Jag har alltid älskat disneyfilmen Herkules och har i och med den filmen tyckt att den grekiska mytologin har varit lite intressant. Så när denna bok kom så tänkte jag att det är ju bara perfekt, nu får jag veta ännu fler berättelser om de nyckfulla gudarna.
 
Tyvärr så kände jag redan till de flesta av historierna som Thor hade med. Om inte hela så ändå stora bitar av dem. Det är ju inte så att det var några dåliga berättelser men jag hade hoppats på att hon skulle välja lite mer doldisar som jag aldrig hört talas om tidigare. Ja, det är antagligen mycket begärt but a girl can always hope.
 
Det jag tyckte Thor gjorde riktigt bra var att hon inte tog bort de hemska bitarna ur historierna. Hon har kanske gjort det lite mer barnvänligt, det vet jag inte, men de finns i varje fall med och jag tror att barn (i detta fall 9-12åringar) tål mer än vad vuxna alltid tycker är lämpligt.

Kommentera inlägget här :