The wishing spell

 

The Wishing Spell
Författare: Chris Colfer
Originaltitle: -
Utgiven: 2012
Serie: The Land of Stories #1
Genre: 9-12 år
Utläst: 170209
Betyg: 5/5

Denna utgåva
Förlag: Little, Brown Book for Young Readers
Översättare: -
Tryckt: 2013
Bindning: Häftad
ISBN: 9781907411755
Sidor: 438

Baksidestext
Alex and Conner Bailey’s world is about to change. When the twins’ grandmother gives them a treasured fairy-tale book, they have no idea they’re about to enter a land beyond all imagining: the Land of Sotires, where Fairy-tales are real. The twins know they must get back home somehow. But with the legendary Evil Queen hot on their trail, will they ever find the way?

Första meningen
The dungeon was a miserable place.

Serie
1. The Wishing Spell
2. The Enchantress Returns
3. A Grimm Warning
4. Beyond the Kingdoms
5. An Auther’s Odyssey
6. Worlds Collide (ej utkommen)

 

Extra böcker
The Curvy Tree
The Mother Goose Diaries
Queen Red Riding Hood’s Guide to Royalty
A Treasury of Classis Fairy Tales

 


Jag har inte varit så här glad när jag läst en bok på länge. Den var så makalöst bra att jag inte finner ord för det. Jag är uppväxt med alla gamla Disney filmer och kan de flest utantill, jag kan dock inte de ursprungliga sagorna vilket blev uppenbart i och med denna boken. Men att få se alla karaktärer ur ett annat ljus var så uppfriskande. Jag trodde aldrig att jag skulle känna sympati med Den elaka drottningen eller att jag skulle tycka att Rödluvan var odräglig.
 
Den var spännande, romantisk, sorlig, rolig och allt där i mellan. Lite förutsägbar trodde jag i varje fall, eller det vill säga, jag trodde att jag visste hur det skulle sluta och hur alla trådar hände ihop. Men det visade sig att jag totalt hade missat ledtrådarna till en av de största twisterna i slutet.
 
Colfers tolkning, eller det kanske är bättre att kalla det för fortsättning, av de gamla sagorna var helt underbar. Och det bästa är att det finns många fler i serien för mig att grotta ner mig i.

Kommentera inlägget här :