Ishavspirater

 
Ishavspirater
Författare: Frida Nilsson
Originaltitle: -
Utgiven: 2015
Serie: -
Genre: 6-9 år
Utläst: 161215
Betyg: 5/5

Denna utgåva
Förlag: Natur & Kultur
Översättare: -
Tryckt: 2015
Bindning: Inbunden
ISBN: 9789127136854
Sidor: 394

Baksidestext
”Din syster är borta. Så är det med dem som Vithuvud tar. De… finns inte mer.”
Den dagen piraten Vithuvud tar Siris lillasyster, Miki, får han en motståndare han aldrig räknat med. Siri gör det som ingen annan vågar och ger sig ut på jakt efter Vithuvuds ö, trots att hon är livrädd själv. För hur rädd ska inte Miki vara, ensam i piraternas våld.

Första meningen
Den här historian handlar om när jag for ut på Ishavet.
 

Vilken bra historia. När jag läste vad boken handlade om så tyckte jag att det kändes väldigt bekant. Påminde väldigt mycket om en radio julkalender jag hört några avsnitt av, så självklart så googlade jag det. Och mycket riktigt så var det en julkalender 2012, men då under namnet Siri och Ishavspiraterna. Jag vet inte om boken och radio variationen är identiska, antagligen inte, men jag kan verkligen rekommendera boken.
 
Siri ska hämta hem sin lillasyster som blivit kidnappad av Ishavetsskräck, den hemskaste av alla priater Vithuvud. Och det blir en resa som ingen kunnat förutspå. Trots alla motgångar så vägrar Siri att ge upp. Hon möter många underligga figurer som tvingar Siri att pressa sig själv till det yttersta.

Kommentera inlägget här :