Kärlek, kyssar och rekord

 

Kärlek, kyssar och rekord
Författare: Moni Nilsson
Originaltitle: -
Utgiven: 2010
Serie: Semlan och Gordon #3
Genre: 9-12 år
Utläst: 170301
Betyg: 5/5

Denna utgåva
Förlag: Natur och Kultur
Översättare: -
Tryckt: 2011
Bindning: Inbunden
ISBN: 9789127122246158
Sidor: 158

Baksidestext
Jag heter Semlan och är fortfarande bara en och sextiotvå. Ändå finns det ingen annan jag hellre skulle vilja vara.
Den här boken handlar om:
a) När Gordon och jag kom hem från vår hemliga resa och mamma kom på det.
b) En gäckande skygga.
c) Att kyssa någon man är kär i (mums).
d) Att bli tonåring.
e) Sjukt bra födelsedagspresenter.
f) När min farfar plötsligt dök upp.
g) Att försöka ta Guinness kyssrekord.
h) Att ingenting någonsin riktigt blir som man tänkt sig
Alltså, inte i mitt liv i alla fall.

Första meningen
Jag heter Semlan och är tolv år och elva månader.

Serie
1. Pappan med de stora skorna
2. Sommar och hemliga härligheter
3. Kärlek, kyssar och rekord
4. Svarta hål och brustna strängar
5. Två steg fram och ett tillbaka
6. Meningen med ett (mitt) liv

 


När jag började läsa Kärlek, kyssar och rekord märkte jag att jag verkligen hade saknat Semlan och Gordon. De är så oskyldigt naiva att det inte går att tycka illa om dem. Moni Nilsson är en mästare på att skapa oförglömiga karaktärer som känns så verkliga att jag tror att jag när som helst kan stöta på dem på gatan.
 
I den tredje delen om Semlan och Gordon kommer de äntligen fylla 13 år och lämna barndomslandet (och ha en hemlig födelsedagsgäst), försöka ta Guinness kyssrekord och så kommer Lino hem från sin semester så att Semlan kan ta reda på om hon faktiskt är kär i honom.

Kommentera inlägget här :