Silvertronen

 

Silvertronen
Författare: C.S. Lewis
Originaltitle: The Silver Chair
Utgiven: 1953
Serie: Narnia #6
Genre: 9-12 år
Utläst: 170227
Betyg: 3/5

Denna utgåva
Förlag: Bonnier Carlsen
Översättare: Birgitta Hammar
Tryckt: 2017
Bindning: Danskband
ISBN: 9789163893445
Sidor: 239

Baksidestext
Eustace och hans skolkamrat Jill kommer till Narnia kallade av lejonet Aslan, för att ge sig ut på ett svårt och farofyllt uppdrag. De ska leta reda på landets tronföljare, prins Rilian, som länge varit försvunnen. Många har försökt – ingen har lyckats. Hur ska Eustace och Jill klara det?

Första meningen
Det var en kulen höstdag, och bakom gymnastikhuset stod Jill Pole och grät.

Serie
1. Min morbror trollkarlen
2. Häxan och lejonet
3. Hästen och hans pojke
4. Caspian, prins av Narnia
5. Kung Caspian och skeppet Gryningen
6. Silvertronen
7. Den sista striden

 


Det här är alltså den första boken i Narnia-serien om jag läst som jag inte sett tidigare. Och jag måste tyvärr säga att det var den sämsta hittills. Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför, men den var lite seg och jag saknade syskonen Pevensie.
 
På sin färd för att finna kung Caspians son, Rilian, träffar de på en del udda figurer. Däribland Surpöl, en obotligt pessimistisk myrslingerbult som beslutar sig att slå följe med Eustace och Jill. Ett beslut som visar sig ha stor betydelse för historiens utfall.

Kommentera inlägget här :